Werkwijze

Werkwijze

Brons
Brons is een legering van koper en tin. Het beeld wordt meestal gemaakt uit boetseerwas, klei of gips met een armatuur van metaal erin voor de stevigheid.
Het bronsgieten wordt in de bronsgieterij gedaan. Als het een eenvoudig beeldje van was is , kan het gegoten worden volgens de cire perdue (verloren was) methode. Direct om het beeldje wordt een mal gemaakt, die vervolgens wordt gestookt in een oven, waarbij de was eruit loopt. Daarna kan via een aangiettap het vloeibare brons in de mal worden gegoten. Bij een ingewikkelder of groter beeld wordt eerst een siliconenmal gemaakt. Hierin wordt een holle kopie van het beeld van gietwas gemaakt, dat daarna weer verder wordt verwerkt volgens de verloren was methode. Het gegoten beeld van brons moet nog worden bijgewerkt. Als laatste wordt het beeld gepatineerd, van kleur voorzien, door het sterk te verwarmen en te bewerken met bepaalde chemische vloeistoffen, die een reactie aangaan met het brons.

Steen en hout
De behoefte om steen "tot leven te wekken" is de beeldhouwer van oudsher bekend. Beeldhouwen in steen is een lichamelijk zware bezigheid, zelfs als de hulp van machines wordt benut. Voor de geest is het als meditatie. De ritmiek van het hakken en het feit dat het maken van een gehakt beeld een oefening in geduld is, maken het hakken in steen of hout tot een prachtig proces. De schoonheid van de vorm wordt bij een gehakt beeld versterkt door het unieke karakter van de steen of het hout zelf. De nerven in het hout kunnen de gehakte vormen versterken en de ruwe huid van steen kan door polijsten fluweelzacht worden. Een gehakt beeld vraagt om aangeraakt te worden.